28 December 2013

Zina Mata [Part 1]





Penat. Lepas buat kerja tadi terlintas di fikiran nak pergi beli barang sikit. Kerap juga pakai baju sama keluar masuk pejabat. Bukan selalu beli baju. Sekali sekala keluarkan duit. Bukan bawa mati pun duit tu.

Sudah masuk tempat parking bawah mall midvalley. Susah juga nak cari parking. 30 minit baru dapat jumpa parking. Nasib baik dapat kalau tak dapat comfirm 1 jam baru dapat.

Masuk je dalam kotak turun naik, mungkin aku terlintas nak pergi makan dulu. Masa pun sudah pukul 7. Lebih baik isikan apa yang perlu.

Sampai je restoran yang aku pilih. Aku memilih tempat yang sesuai untuk orang bujang seperti aku ni. Aku memilih makanan yang sudah tertulis dalam segi empat yang penuh dengan pemilihan. Selesai sahaja membuat pilihan, pelayan itu terus pergi. Aku juga melayan perasaan. Pandang kiri kanan. Sudah terleka aku terbangun dari mimpi. Aku ternampak seorang wanita yang bertubuh yang dilitupi dengan hitam.

"Fuh yo!! Mata dia cantik kot. Mesti cantik rupa dia tu. Kenapalah dia berniqab tak dapat aku tengok muka dia. Haish rugi betul !" bisik hati si jejaka jutawan ni.

***************************

"Zulaikha, lepas ni nak pergi mana pula ya? Kita dah beli barang keperluan." tanya aina, sahabat kampusnya.

"Saya rasa nak pergi kedai buku lah. Saya nak cari buku yang dah lama nak cari. Kot-kot ada kat kedai tu. Boleh awak teman saya?

"Saya tidak kisah. Saya juga perlu buku untuk menambah ilmu pengetahuan. Tapi sebelum tu kita pergi surau dulu ye. Dah nak masuk waktu dah ni."

"Okay jom kita cari surau dulu. Buat saya pening je lah kat mall ni. Jalan pun pusing-pusing. Kenapa kita tak pergi mall berdekatan ya?"

"Hahaha. Apa awak ni nanti kita jumpa lah surau tu. Kat sana tak ada pilihan. Kat sini banyak pilihan sebab tu saya nak ajak awak pergi beli barang kat sini."

"Amboi gelakkan saya ya? Saya cubit awak nanti."

"Eh janganlah. Nanti tangan saya sakit siapa nak urutkan? Awak nak urutkan?"

"Saya boleh je. Tapi kena bersedia ya? saya cubit banyak-banyak nanti."

**************************

Selesai sahaja aku dinner aku terus berhajat untuk mencari perempuan yang baru tadi aku usha. Rasa macam tak sabar nak berhadapan dengan si dia. Kena kumpul tenaga ngorat nih!

15 minit kemudian.....

Aku melangkah kaki ke surau. Bukan nak pergi solat, tapi nak pergi cari si dia. Waktu maghrib akan habis tak lama lagi. Tapi aku terus mencari dia. Terleka dengan bisikan syaitan. Mencari hajat dunya. Memang gila habis.

Zulaikha dan Aina keluar dari surau selepas menunaikan solat waktu maghrib. Mereka berhajat untuk pergi ke kedai buku. Tanpa berlengahkan masa, mereka terus pergi mendapatkan apa yang dia inginkan. Tak sampai 10 langkah, aku dihalang oleh seseorang.

**************************

"Hi cik adik manis! nak pergi mana? Boleh saya ikut?"

"Saya rasa tak perlu kot kamu ikut kami ni. Ada apa kamu disini? saya tak pernah kenal dengan kamu. Kalau kamu ada hal ingin cakapkan pada kami langsung cakap pada kami terus. kalau tak ada hal penting tak perlulah kacau kami. Buang masa je." balas Aina dengan suara yang jelas-jelas tengah marah.

"Jangan marah. Saya cuma mahu nombor telefon kawan awak ni. Bukan awak ye. Sorry again."

"Saya rasa tak perlu bagi nombor telefon kepada kamu. Saya tidak akan bagi kepada orang yang saya tidak kenal. Ajnabi tak layak dapat nombor telefon saya. Maaf." Jawab Zulaikha dengan tegas.

Zulaikha dan Aina terus melangkah pergi ke kedai buku.

'Ah. Aku Khairi syafi'e lah! Mana ada perempuan jual mahal sebegitu. Aku tahu comfirm dapat nombor telefon aku mesti dia tergoda dengan aku.' bisik hati Khairi.

Dia sudah melangkah jauh. Tak akan hero nak tunggu kat sini kot. Hero tak akan mengalah. Buat malu je bila kalah dengan perempuan. Aku ikut gerak geri mereka berdua. Mereka tidak perasan aku berada di belakang mereka.

*********************

"Zulaikha, saya rasa mamat tadi tu ikut kita lah. Kenapa dia ni ikut kita? Saya rasa dia ni bukan orang senang mengalah kalau tak dapat nombor telefon awak tu."

"Biarkan je dia tu Aina. Jangan layan dia tu. Bukan penting pun kan."

Zulaikha dan Aina terus masuk di kedai buku MPH yang disediakan di mall ini. Zulaikha terus pergi almari buku yang tersusun di tempat-tempat islamik. Aina ikut sahaja gerak geri sahabatnya itu.

"Alhamdulillah jumpa pun!" bisik hati Zulaikha.

Ingin sahaja melangkah pergi. Aku terus menghalang dia buat kali yang ke-2.

"Ha. Nak nombor telefon awak dulu baru boleh pergi. Bagi lah nama awak ke apa." suara nakal si khairi terus kedengaran oleh el zulaikha ni.

"Eh kamu ni tak reti nak faham bahasa ke? Saya tak akan bagi pada sesiapa pun! Wajib ke saya beri pada kamu? apa motifnya?"

Aku tak berkelip bila dia marah sebegitu. Aku terus tengok mata dia.

"Cantik" jawab khairi.

"Dah kenapa dia ni." Zulaikha berlalu pergi meninggalkan aku.

Bersambung......