08 December 2013

Seorang Pilot yang berakhlak.

"Adab dan akhlak yang buruk ibarat pasu pecah. Tidak dapat dicantumkan lagi dan tidak dapat dikembalikan menjadi tanah." --- Wahab Ibnu Munabbih (Ulama')

Jam sudah menunjukkan pukul 4 petang. Aku mengulangi kata-kata ulama' yang menarik hati aku. Aku mahu mencari redha di ayat tu. Aku adalah paku untuk menjadi sasaran pak tukul warrington. Diam. Sunyi sepi. Ada aku dan kata-kata ulama' di kotak fikiran. Kata-kata yang masih berada di tempat istimewa di otak aku. Memori yang selalu aku ingin mengingatinya.

***************

Masa berputar kebelakang,

Nama aku Adam Lee. Aku kacukan cina thailand. Tinggal di keyyel. Sebelum aku masuk islam aku seorang pelajar paling nakal di sebuah sekolah. Aku selalu ponteng. Gaduh. Biasa lah, gangster bro. Aku bukan baik. Malah, aku seorang yang tidak mempunyai akhlak. Nasihat ibubapa, kawan dan guru aku letak tepi bak kata aku sendiri, aku berjalan di tepi sampah dan membuang plastik gula-gula getah di dalam tong. Ramai yang tertanya-tanya kenapa aku jadi bergini. Aku jadi bergini bukan selepas aku melihat dunia menggunakan mata dan meraung ketakutan. Tetapi, aku menjadi salah seorang gangster sekolah level profesional kerana masa aku di sekolah tadika. Aku ketakutan kerana aku sering dibuli. Aku seperti orang gila selepas aku balik sekolah aku selalu baling benda yang ada di rumah. Ibu aku selalu marah aku. Aku stress. Aku tertanya-tanya, kenapa aku selalu dimarahi? kenapa aku sering dibuli? Itulah sebabnya aku bertukar menjadi gangster. Dulu orang buli aku dan sekarang aku buli orang. Orang yang tidak bersalah akan dibuli oleh aku juga. Aku seperti budak tiada perasaan. Tiada lagi memberi peluang memberi kasih sayang kepada orang. Perasaan ditutup.

Umur aku dah masuk 17 tahun. Aku menghadapi SPM. Peperiksaan yang ditakuti pelajar batch itu. Aku rileks. seperti tiada apa yang penting. Aku tak berminat nak belajar tetapi entah kenapa aku masuk kelas yang pertama mungkin ini kelebihan yang aku ada. Dalam satu masa, ada pelajar perempuan yang baru pindah ke sini memperkenalkan diri dia. Orangnya cantik. Manis. Lembut. Bertudung labuh. Hati siapa yang tak suka. Aku hanya diam. Ramai juga lelaki yang ingin mencuci mata melihat dia. Mungkin selepas ini dia menjadi sasaran pelajar lelaki untuk menjadi pilihan isteri selepas kahwin nanti. Dia ditempat meja di depan aku. Aku memandang meja kembali menyambung membuat kerja. Entah kenapa perasaan aku sering terganggu.

Sesi pembelajaran biologi. Cikgu membina kumpulan untuk menyelesaikan tugasan. Aku ditempatkan di kumpulan seorang gadis yang baru pindah seminggu yang lepas. Macam biasa, aku selalu mengambil idea lawak untuk membuat kumpulan aku tertawa. Gadis itu hanya senyum. Tawa aku terus mati. Aku kembali membuat kerja. Gadis itu misteri. Selalu goyangkan perasaan aku. Aku dan gadis itu duduk di meja pilihan dia. Yang lain sibuk mengambil bahan. Gadis itu terus bertanya kepadaku.

"Teo, saya nak bagitahu kat awak. Awak nak tak pergi ceramah yang dianjurkan oleh sekolah? Ceramah ini tentang agama. Mana tahu, awak berminat nak masuk islam? Kalau awak nak tahu, Islam ni penuh keindahan. Islam akan indahkan awak. Tak percaya datanglah ceramah itu kat surau sekolah ye."

Aku tidak menjawab soalan si gadis itu. Aku hanya senyum. Aku diam dan berfikir sejenak soal gadis itu. Hati aku berminat nak tahu tentang islam. Aku mengambil langkah untuk pergi.

Ceramah yang dianjurkan oleh sekolah itu sudah habis. Hati aku senang. Suka dengan pendapat ustaz. Aku sorang sahaja yang bukan islam berada di surau. Semua orang hanya pandang sinis pada aku kerana mereka ingat aku ni gangster tidak dapat hadiri ceramah sebegini. "Jangan pandang rendah orang melayu!" bisik hati.

Aku mengambil langkah untuk baring di atas katil selepas aku menyiapkan kerja rumah yang cikgu hadiahkan untuk aku. Manis sungguh cikgu ni. Aku rasa berminat nak masuk islam. Ceramah yang diberikan oleh ustaz petang tadi memberi kesan pada hati aku.

2 bulan kemudian,

Tinggal seminggu lagi aku dah nak menjalani spm. Aku terus melangkah pergi ke surau. Mengambil wudhuk. Dan aku ingin menyelesaikan tanggungjawab aku kepada ilahi. Aku sebenarnya dah masuk islam. Nama aku dah tukar. Akhlak aku dah tukar. Dulu aku gangster dan sekarang dah jadi hamba yang menginginkan yang terbaik. Aku mencari jalan yang diredhai-Nya. Tanpa sedar ramai yang berbangga dengan aku. Diri aku yang lalu sudah terkubur dan sekarang aku menjadi diri yang baru. Diri yang menginginkan mengenali tuhan-Nya yang wujud iaitu Allah swt. Keluarga aku semua dah masuk islam. Alhamdulillah.

***********
Aku tersedar dari mengelamun. Sudah masuk waktu asar. Aku terus bangun pergi bersiap-siap dan solat di surau. Selepas habis menunaikan yang wajib aku terus balik ke rumah kerana ada benda perlu aku buat. Sampai sahaja ke rumah, Aku melihat barang aku sudah tersusun di ruang tamu. Aku tersenyum, Ibu aku sudah siap-siap untuk menghantar aku pergi ke KLIA. Aku sahaja yang berdiri di depan pintu sambil menggaru kepala yang tidak gatal. Aku terus pergi masuk ke bilik dan terus menukar jubah yang ibu aku belikan di mekah minggu lepas dengan baju yang KLIA sedia kan untuk aku pergi melihat nikmat-Nya.

Sampai sahaja aku di KLIA. Ibu aku terus pergi meninggalkan aku. Siapa yang tak sedih. Tak sedar aku diterima untuk menjadi salah seorang juruterbang di KLIA. Aku gembira kerana cita-cita aku sudah aku capai. Aku menyarung topi yang khas untuk juruterbang di atas kepalaku.


***********************
TAMAT.