03 August 2013

Ramadhan, tahun ni bukan kali terakhir. InsyaAllah.

ASSALAMUALAIKUM.

Hari ni hari Ahad. 4/8/2013 atau 26 Ramadhan 1434. Ya Allah, ana dapat merasakan sekejap je ramadhan berlalu. Lagi beberapa hari nak raya. Ana sedang berfikir, Adakah puasa kita diredhai Allah? Adakah solat kita diterima Allah? Tidak pernah terfikir ke? Ya Allah. Air mataku mengalir kerana berfikir soal itu. Ana tidak tahu. Itu rahsia yang disimpan elok-elok. Okay ana nak buat satu cerita. Semoga cerita ini buat pengajaran Akhi wa ukhti.


Afif: Yeay! nak raya.
Hafiz: Hambuih, seronok ke nak raya?
Afif: Seronok sangat.
Hafiz: Tak sedih ke ramadhan akan pergi?
Afif: Ya Allah. terlupa.
Hafiz: biasalah tu manusia sering lupa. 
Afif: Hafiz.
Hafiz: Ye saya.
Afif: Aku terfikir. Adakah tahun depan aku akan dijemput ramadhan? Adakah aku akan hidup kat dunia ni?
Hafiz: Aku pun sama. Tapi lebih baik kita doa baik-baik semoga Allah panjangkan umur kita dan boleh merasa ramadhan tahun depan. 
Afif: Tapi kan..... Selama kita puasa ni adakah Allah terima? Adakah kita dapat pahala?
Hafiz: Hiks. Sahabat, Itu rahsia Allah. Kita berdoalah supaya amalan kita semasa ramadhan ini diterima Allah.
Afif: Hafiz. Kalau tahun depan aku tak ada. Aku sedih hafiz. Aku tak dapat merasa ramadhan.
Hafiz: La tahzan afif. Semoga Allah beri kita peluang untuk merasa ramadhan tahun depan.
Afif: Aku nak sangat iftar bersama-sama dengan kau tahun depan. 
Hafiz: Aku pun nak. Aku tak nak aku sorang je makan kat atas kerusi ni. hehe.
Afif: heh. Kau ni pun tak payahlah sweet bangett.
Hafiz: SEMOGA TAHUN NI BUKAN KALI TERAKHIR KITA BERPUASA.
Afif: AMIN YA RABBAL AL-AMIN.


Sahabat, adakah kita gembira kita akan meninggalkan bulan ramadhan? Sebagai seorang hamba Allah, mesti kelihatan sedih dan muram sebab ramadhan akan pergi. Sahabat, jangan fikir kita hidup kat dunia ni selamanya. Jangan terlalu yakin esok kita hidup. Ramadhan, kau jangan pergi boleh? ana sedih ni.