25 January 2014

Perindu Sang Khaliq (Part 1)


0558 AM — Madrasah Tahfiz Al-Quran.

"Alhamdulillah syukur aku dapat menghirup udara segar pagi-pagi macam ni. Berpeluang nak hidup kat dunia ni. Moga aku terus istiqamah. Jangan pandang dunia weh." suara menggambarkan seorang budak madrasah yang ingin menuntut ilmu sedang bergembira di pagi hari kerana teringin nak pergi dating dengan Allah sekejap lagi.

Azan berkumandang di surau. Aku bergerak pantas untuk mendapat saf di hadapan. Siapa lah yang tak nak rebut saf depan. Sampai sahaja aku di perkarangan surau, aku pantas mengambil wudhuk. Selesai sahaja tugasan harian aku, terus meluru masuk pintu surau. Nampaknya aku sudah jumpa saf yang sesuai dengan badan aku. Aku tercari-cari sahabat aku, tak jumpa. Mungkin tengah berwudhuk. Aku husnudzon walaupun hati rasa benda lain.

Selesai sahaja solat subuh. Pihak surau selalu adakan kuliah selepas subuh. Ingin sahaja menadah telinga selang berapa minit aku teringat untuk mencari sahabat aku kini tiada di surau. Aku mendapatkan selipar aku, terus menuju ke hostel. Aku tercari-cari kelibat dia. Tidak jumpa. Baru teringat, jubah dia masih tersangkut di depan katil. Tuala pun tiada di tempat sangkut. Jadi aku bergerak menuju ke bilik mandi. Aku melangkah masuk, aku ternampak kelibat seorang pemuda terbaring di atas lantai.

"Amar oh Amar!! Jangan lah main-main. Bangunlah!" Aku goncang badan dia. Aku teruskan. Tidak berhenti.

'Lebih baik aku bawa dia ke hostel, lepas itu aku pergi jumpa tok guru.' bisik hati. Aku terus mengangkat dia ke bahu. Bawa dia masuk bilik. Aku terus menuju ke surau mencari tok guru. Ternampak tok guru di tepi dinding saf hadapan.

"Abi, boleh Abi keluar sekejap? Ana ada benda nak cakap."

Abi bangun tersenyum-senyum dengan jama'ah yang lain.

"Ada apa ni Wahid?" Tanya tok guru kepada aku.

"Abi sebenarnya ana ada masalah sikit. Erm.. erm.. Amar pengsan kat bilik mandi. Sekarang Amar ada di hostel."

"Hah??!! Astaghfirullah Al-Azim. Macam mana boleh jadi?"

"Ana tak tahulah Abi. Ana cari dia tadi kat bilik tapi tak jumpa jadi ana cari dia kat bilik mandi ana terjumpa orang baring rupanya tu Amar, Abi. Apa perlu ana lakukan?"

"Bawa saya pergi ke bilik kamu dan Amar. Biar Abi periksa sekejap."

"Okay jom."

Sampai sahaja bawa tok guru masuk bilik, aku menunjukkan katil Amar.

"Abi rasa kita bawa dia pergi klinik. Abi takut terjadi apa-apa lah. Wahid, awak pergi bawa Amar bawa masuk dalam Van. Abi nak pergi pejabat sekejap." 

"Baik Abi." Jawab ringkas si pemuda bernama Wahid.

Sampai sahaja aku di van. Aku terus baringkan Amar di tempat duduk belakang supaya dia selesa. Aku menghidupkan enjin. Aku terus menunggu kelibat tok guru. Sampai sahaja tok guru berada di tempat pemandu. Aku semakin lega kerana Amar masih ada orang sayang untuk bersusah payah membawa dia ke klinik yang agak jauh perjalanan.

0700 AM— Klinik Rashid 24 Jam.

Sampai sahaja di depan Klinik Rashid 24 Jam, aku mendukung Amar untuk pergi membawa dia berjumpa dengan doktor. Rasanya tak perlu ambil nombor giliran sebab tiada kelibat orang di klinik.

Aku meletakkan Amar di tempat khas. Doktor memeriksa dan terus memeriksa tubuh Amar yang agak berotot.

10 minit kemudian....

"Boleh saya tahu macam mana pesakit ini pengsan?" Soal DR. Rashid.

"Saya tak tahu doktor. Tadi saya ternampak dia terbaring di atas lantai. Saya tak tahu pula apa yang terjadi sebelum kejadian ini."

"Oh begitu. Saya rasa kamu perlu bawa dia ke Hospital Pakar kerana dia ada penyakit..............."


Bersambung.... :p